במוזיקה, קולות הם הדרך לסדר את הצלילים לפי גובהם. במושג "קול" משתמשים בעיקר במקהלה, אך אפשר להשתמש בו גם לדברים אחרים. במוזיקה קיימים ארבעה קולות מרכזיים (מסודרים מן הגבוה לנמוך): סופרן, אלט, טנור ובס. בנוסף לקולות אלו, ישנם עוד שני קולות משניים: קול המצו סופרן, שנמצא בין הסופרן לאלט, וקול הבריטון שנמצא בין קול הטנור לבס.
את הקולות מייצגים בעזרת תווים. הסופרן נכתב במפתח סול עם "מקל" למעלה, האלט נכתב במפתח סול כאשר ה"מקל" למטה, הטנור נכתב במפתח פה כאשר ה"מקל" למעלה והבס במפתח פה כאשר ה"מקל" שלו למטה. זוהי הצורה המסורתית, המקובלת גם כיום להצגת הקולות במוזיקה.
צורה זו מקובלת בכתיבה למקהלה, אך כשרוצים לכתוב לכל קול בנפרד, הסופרן כתוב במפתח סול, האלט כתוב במפתח דו אלט (כשדו נמצא על השורה השלישית על גבי החמשה), הטנור כתוב במפתח דו טנור (כשדו נמצא על השורה השנייה מלמעלה על גבי החמשה), והבס כתוב במפתח פה.
סופרן:
סופרן הוא הקול הנשי הגבוה ביותר. המנעד הבסיסי של קול זה נע בין התווים: לה באוקטבה השלישית ל-לה באוקטבה החמישית במקלדת הפסנתר (A3-A5)
- זמרות סופרן בולטות במוזיקה הפופולרית: מריה קארי, סלין דיון, ויטני יוסטון, כריסטינה אגילרה, אנסטסיה,קלי קלארקסון ליאונה לואיס.
- רפרטואר קלאסי: מריה קאלאס, רנה פלמינג, ג'ואן סאתרלנד
- בזמר העברי: שולי נתן, אופירה גלוסקא, נחמה הנדל, ריטה.
[עריכה]סופרניסט
סופרניסט הינו המקבילה הגברית לסופרן מבחינת מנעד, "מעברים" וטכניקה. זהו קול נדיר ביותר, אף יותר מקונטרה-טנורים אחרים.
- זמרי סופרניסט במוזיקה הפופולרית: כריס קולפר
- זמרי סופרניסט במוזיקה העברית: דוד ד'אור
מצו-סופרן:
מצו-סופרן הוא הקול הנשי האמצעי בגובהו בין קול האלט לקול הסופרן. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: סול באוקטבה השלישית לסול באוקטבה החמישית במקלדת הפסנתר (G3-G5)
- זמרות מצו-סופרן בולטות במוזיקה הפופולרית: ליידי גאגא, מדונה.
- זמרות מצו-סופרן בולטות ברפרטואר הקלאסי: צ'צ'יליה ברטולי, כריסטה לודוויג, ג'ולייטה סימיונטו, מגדלנה קוז'נה.
- זמרות מצו-סופרן בולטות בזמר העברי: אסתר עופרים, עליזה קאשי, יהודית רביץ, יפה ירקוני, עדנה גורן.
[עריכה]
אלט:אלט או קונטראלטו הוא קול נמוך במעט מהמצו-סופרן. האלט הוא נחשב לקול "פנימי", והוא בעצם המילוי ההרמוני של היצירה. קולות האלט (וגם הטנור) חשובים מאוד במקהלה ובהרכבים, מפני שהם דואגים להרמוניה ונותנים את המרקם של היצירה. את האלט משווים בדרך כלל לכינור שני ברביעיית מיתרים. לעתים קרובות נותן האלט את הקצב, ולכן ביצירות מסוימות קול זה הוא הקול ש"דוחף" את התזמורת קדימה, גורם לה לשמור על הקצב, ולכן קול זה נחשב לחשוב. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: מי באוקטבה השלישית למי באוקטבה החמישית (E3-E5)- כלי האלט העיקריים: אבוב, סקסופון אלט, חלילית אלט, קרן יער ועוד.
- זמרות אלט בולטות:
- רפרטואר קלאסי: מריאן אנדרסון, קתלין פרייר, מרילין הורן
- רפרטואר פופולרי או מעורב: שר, קארן קרפנטר, אודטה, נינה סימון, מרסדס סוסה
- בזמר העברי: שושנה דמארי, ריקה זראי, עדנה לב, ניצה טרמין, רחל אטאס, קורין אלאל
[עריכה]
טנור:טנור הוא הקול הגברי הטבעי (היינו, מבלי להחשיב קסטראטי וזמרים המשתמשים בפלסטו) הגבוה ביותר. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: דו באוקטבה השלישית לדו באוקטבה החמישית (C3-C5)- זמרי טנור בולטים:
- רפרטואר קלאסי: חוסה קאררס, לוצ'אנו פבארוטי, פלאסידו דומינגו (שלושת אלה ביצעו הופעות משותפת תחת השם "שלושת הטנורים"), אנדראה בוצ'לי, אנריקו קארוזו
- רפרטואר פופולרי או מעורב: פרדי מרקיורי, פיל קולינס, בריאן אדאמס, מריו לנצה, מייק בראנט, רוברט פלאנט.
- בזמר העברי: אפרים שמיר, יהורם גאון, דורון מזר, אריק לביא, לוליק (אברהם לוי), אילי גורליצקי, יגאל בשן, מייק בורשטיין, רן אלירן,שמעון בר.
ישנם זמרים השייכים לקבוצה זו,המפיקים קולות שגבוהים יותר מהטנור,וקולם נקרא לרוב קונטרה טנור: פרדי מרקורי,רוברט פלאנט.[עריכה]
בריטון:בריטון הוא קול גברי, שנמצא בין הבס לטנור. הבריטון נחשב לקול "פנימי", ומשום כך הוא גם פחות בולט. קול הבריטון דואג בדרך כלל למילוי ההרמוני של היצירה, והוא קיים בעיקר במקהלה בעלת שישה קולות. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: סול באוקטבה השנייה ל-סול באוקטבה הרביעית (G2-G4)- כלי הבריטון העיקריים: טרומבון, סקסופון בריטון, בריטון ועוד.
- זמר בריטון בולט, הן באופרה והן בלידר הוא דיטריך פישר דיסקאו.
- זמרי בריטון פופולרים: אריק איינשטיין, ג'ים מוריסון, ששי קשת, דודו זכאי, צבי בורודו, עקיבא נוף, בני אמדורסקי, גדעון זינגר.
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- בריטון דרמטי (למשל: תפקיד "יאגו" באופרה "אותלו" מאת ורדי)
- בריטון לירי (למשל: תפקיד האב ז'רמון באופרה "לה טראוויאטה" מאת ורדי)
- בריטון קומי (למשל: תפקיד "פיגארו" באופרה הספר מסביליה מאת רוסיני)
[עריכה]
בס:בס הוא הקול הגברי הנמוך ביותר, התפקיד המוזיקלי הנמוך ביותר ביצירה מסוימת ו/או תפקידו של כלי נגינה אשר לו הטסיטורה הנמוכה ביותר במשפחת כלי-נגינה. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: מי באוקטבה השנייה למי באוקטבה הרביעית E2-E4- כלי הבס העיקריים: קונטרבס, טובה, בסון, בס חשמלי ("גיטרה בס") ועוד.
- זמרי בס בולטים:
- רפרטואר קלאסי: פיודור שאליאפין, סר ג'ון טומלינסון, סטיבן קונולי.
- רפרטואר פופולרי או מעורב: בארי ווייט, פול רובסון, לאונרד כהן.
- בזמר העברי: שמעון ישראלי,יוסי בנאי, אלי גורנשטיין, אברהם פררה, שמשון בר-נוי, אילקה (הלל) רווה,(עופר לוי).
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- באסו פרופונדו (למשל תפקיד זראסטרו באופרה חליל הקסם מאת מוצרט)
- באסו בּוּפוֹ/באס קומי (למשל תפקיד Don Magnifico באופרה "לכלוכית" מאת רוסיני)
- באס לירי/basso cantate/basse noble (למשל תפקיד המלך פיליפ השני באופרה "דון קארלו" מאת ורדי)
אלט או קונטראלטו הוא קול נמוך במעט מהמצו-סופרן. האלט הוא נחשב לקול "פנימי", והוא בעצם המילוי ההרמוני של היצירה. קולות האלט (וגם הטנור) חשובים מאוד במקהלה ובהרכבים, מפני שהם דואגים להרמוניה ונותנים את המרקם של היצירה. את האלט משווים בדרך כלל לכינור שני ברביעיית מיתרים. לעתים קרובות נותן האלט את הקצב, ולכן ביצירות מסוימות קול זה הוא הקול ש"דוחף" את התזמורת קדימה, גורם לה לשמור על הקצב, ולכן קול זה נחשב לחשוב. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: מי באוקטבה השלישית למי באוקטבה החמישית (E3-E5)
- כלי האלט העיקריים: אבוב, סקסופון אלט, חלילית אלט, קרן יער ועוד.
- זמרות אלט בולטות:
- רפרטואר קלאסי: מריאן אנדרסון, קתלין פרייר, מרילין הורן
- רפרטואר פופולרי או מעורב: שר, קארן קרפנטר, אודטה, נינה סימון, מרסדס סוסה
- בזמר העברי: שושנה דמארי, ריקה זראי, עדנה לב, ניצה טרמין, רחל אטאס, קורין אלאל
[עריכה]
טנור:טנור הוא הקול הגברי הטבעי (היינו, מבלי להחשיב קסטראטי וזמרים המשתמשים בפלסטו) הגבוה ביותר. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: דו באוקטבה השלישית לדו באוקטבה החמישית (C3-C5)- זמרי טנור בולטים:
- רפרטואר קלאסי: חוסה קאררס, לוצ'אנו פבארוטי, פלאסידו דומינגו (שלושת אלה ביצעו הופעות משותפת תחת השם "שלושת הטנורים"), אנדראה בוצ'לי, אנריקו קארוזו
- רפרטואר פופולרי או מעורב: פרדי מרקיורי, פיל קולינס, בריאן אדאמס, מריו לנצה, מייק בראנט, רוברט פלאנט.
- בזמר העברי: אפרים שמיר, יהורם גאון, דורון מזר, אריק לביא, לוליק (אברהם לוי), אילי גורליצקי, יגאל בשן, מייק בורשטיין, רן אלירן,שמעון בר.
ישנם זמרים השייכים לקבוצה זו,המפיקים קולות שגבוהים יותר מהטנור,וקולם נקרא לרוב קונטרה טנור: פרדי מרקורי,רוברט פלאנט.[עריכה]
בריטון:בריטון הוא קול גברי, שנמצא בין הבס לטנור. הבריטון נחשב לקול "פנימי", ומשום כך הוא גם פחות בולט. קול הבריטון דואג בדרך כלל למילוי ההרמוני של היצירה, והוא קיים בעיקר במקהלה בעלת שישה קולות. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: סול באוקטבה השנייה ל-סול באוקטבה הרביעית (G2-G4)- כלי הבריטון העיקריים: טרומבון, סקסופון בריטון, בריטון ועוד.
- זמר בריטון בולט, הן באופרה והן בלידר הוא דיטריך פישר דיסקאו.
- זמרי בריטון פופולרים: אריק איינשטיין, ג'ים מוריסון, ששי קשת, דודו זכאי, צבי בורודו, עקיבא נוף, בני אמדורסקי, גדעון זינגר.
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- בריטון דרמטי (למשל: תפקיד "יאגו" באופרה "אותלו" מאת ורדי)
- בריטון לירי (למשל: תפקיד האב ז'רמון באופרה "לה טראוויאטה" מאת ורדי)
- בריטון קומי (למשל: תפקיד "פיגארו" באופרה הספר מסביליה מאת רוסיני)
[עריכה]
בס:בס הוא הקול הגברי הנמוך ביותר, התפקיד המוזיקלי הנמוך ביותר ביצירה מסוימת ו/או תפקידו של כלי נגינה אשר לו הטסיטורה הנמוכה ביותר במשפחת כלי-נגינה. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: מי באוקטבה השנייה למי באוקטבה הרביעית E2-E4- כלי הבס העיקריים: קונטרבס, טובה, בסון, בס חשמלי ("גיטרה בס") ועוד.
- זמרי בס בולטים:
- רפרטואר קלאסי: פיודור שאליאפין, סר ג'ון טומלינסון, סטיבן קונולי.
- רפרטואר פופולרי או מעורב: בארי ווייט, פול רובסון, לאונרד כהן.
- בזמר העברי: שמעון ישראלי,יוסי בנאי, אלי גורנשטיין, אברהם פררה, שמשון בר-נוי, אילקה (הלל) רווה,(עופר לוי).
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- באסו פרופונדו (למשל תפקיד זראסטרו באופרה חליל הקסם מאת מוצרט)
- באסו בּוּפוֹ/באס קומי (למשל תפקיד Don Magnifico באופרה "לכלוכית" מאת רוסיני)
- באס לירי/basso cantate/basse noble (למשל תפקיד המלך פיליפ השני באופרה "דון קארלו" מאת ורדי)
טנור הוא הקול הגברי הטבעי (היינו, מבלי להחשיב קסטראטי וזמרים המשתמשים בפלסטו) הגבוה ביותר. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: דו באוקטבה השלישית לדו באוקטבה החמישית (C3-C5)
- זמרי טנור בולטים:
- רפרטואר קלאסי: חוסה קאררס, לוצ'אנו פבארוטי, פלאסידו דומינגו (שלושת אלה ביצעו הופעות משותפת תחת השם "שלושת הטנורים"), אנדראה בוצ'לי, אנריקו קארוזו
- רפרטואר פופולרי או מעורב: פרדי מרקיורי, פיל קולינס, בריאן אדאמס, מריו לנצה, מייק בראנט, רוברט פלאנט.
- בזמר העברי: אפרים שמיר, יהורם גאון, דורון מזר, אריק לביא, לוליק (אברהם לוי), אילי גורליצקי, יגאל בשן, מייק בורשטיין, רן אלירן,שמעון בר.
ישנם זמרים השייכים לקבוצה זו,המפיקים קולות שגבוהים יותר מהטנור,וקולם נקרא לרוב קונטרה טנור: פרדי מרקורי,רוברט פלאנט.
[עריכה]
בריטון:בריטון הוא קול גברי, שנמצא בין הבס לטנור. הבריטון נחשב לקול "פנימי", ומשום כך הוא גם פחות בולט. קול הבריטון דואג בדרך כלל למילוי ההרמוני של היצירה, והוא קיים בעיקר במקהלה בעלת שישה קולות. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: סול באוקטבה השנייה ל-סול באוקטבה הרביעית (G2-G4)- כלי הבריטון העיקריים: טרומבון, סקסופון בריטון, בריטון ועוד.
- זמר בריטון בולט, הן באופרה והן בלידר הוא דיטריך פישר דיסקאו.
- זמרי בריטון פופולרים: אריק איינשטיין, ג'ים מוריסון, ששי קשת, דודו זכאי, צבי בורודו, עקיבא נוף, בני אמדורסקי, גדעון זינגר.
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- בריטון דרמטי (למשל: תפקיד "יאגו" באופרה "אותלו" מאת ורדי)
- בריטון לירי (למשל: תפקיד האב ז'רמון באופרה "לה טראוויאטה" מאת ורדי)
- בריטון קומי (למשל: תפקיד "פיגארו" באופרה הספר מסביליה מאת רוסיני)
[עריכה]
בס:בס הוא הקול הגברי הנמוך ביותר, התפקיד המוזיקלי הנמוך ביותר ביצירה מסוימת ו/או תפקידו של כלי נגינה אשר לו הטסיטורה הנמוכה ביותר במשפחת כלי-נגינה. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: מי באוקטבה השנייה למי באוקטבה הרביעית E2-E4- כלי הבס העיקריים: קונטרבס, טובה, בסון, בס חשמלי ("גיטרה בס") ועוד.
- זמרי בס בולטים:
- רפרטואר קלאסי: פיודור שאליאפין, סר ג'ון טומלינסון, סטיבן קונולי.
- רפרטואר פופולרי או מעורב: בארי ווייט, פול רובסון, לאונרד כהן.
- בזמר העברי: שמעון ישראלי,יוסי בנאי, אלי גורנשטיין, אברהם פררה, שמשון בר-נוי, אילקה (הלל) רווה,(עופר לוי).
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- באסו פרופונדו (למשל תפקיד זראסטרו באופרה חליל הקסם מאת מוצרט)
- באסו בּוּפוֹ/באס קומי (למשל תפקיד Don Magnifico באופרה "לכלוכית" מאת רוסיני)
- באס לירי/basso cantate/basse noble (למשל תפקיד המלך פיליפ השני באופרה "דון קארלו" מאת ורדי)
בריטון הוא קול גברי, שנמצא בין הבס לטנור. הבריטון נחשב לקול "פנימי", ומשום כך הוא גם פחות בולט. קול הבריטון דואג בדרך כלל למילוי ההרמוני של היצירה, והוא קיים בעיקר במקהלה בעלת שישה קולות. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: סול באוקטבה השנייה ל-סול באוקטבה הרביעית (G2-G4)
- כלי הבריטון העיקריים: טרומבון, סקסופון בריטון, בריטון ועוד.
- זמר בריטון בולט, הן באופרה והן בלידר הוא דיטריך פישר דיסקאו.
- זמרי בריטון פופולרים: אריק איינשטיין, ג'ים מוריסון, ששי קשת, דודו זכאי, צבי בורודו, עקיבא נוף, בני אמדורסקי, גדעון זינגר.
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- בריטון דרמטי (למשל: תפקיד "יאגו" באופרה "אותלו" מאת ורדי)
- בריטון לירי (למשל: תפקיד האב ז'רמון באופרה "לה טראוויאטה" מאת ורדי)
- בריטון קומי (למשל: תפקיד "פיגארו" באופרה הספר מסביליה מאת רוסיני)
[עריכה]
בס:בס הוא הקול הגברי הנמוך ביותר, התפקיד המוזיקלי הנמוך ביותר ביצירה מסוימת ו/או תפקידו של כלי נגינה אשר לו הטסיטורה הנמוכה ביותר במשפחת כלי-נגינה. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: מי באוקטבה השנייה למי באוקטבה הרביעית E2-E4- כלי הבס העיקריים: קונטרבס, טובה, בסון, בס חשמלי ("גיטרה בס") ועוד.
- זמרי בס בולטים:
- רפרטואר קלאסי: פיודור שאליאפין, סר ג'ון טומלינסון, סטיבן קונולי.
- רפרטואר פופולרי או מעורב: בארי ווייט, פול רובסון, לאונרד כהן.
- בזמר העברי: שמעון ישראלי,יוסי בנאי, אלי גורנשטיין, אברהם פררה, שמשון בר-נוי, אילקה (הלל) רווה,(עופר לוי).
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- באסו פרופונדו (למשל תפקיד זראסטרו באופרה חליל הקסם מאת מוצרט)
- באסו בּוּפוֹ/באס קומי (למשל תפקיד Don Magnifico באופרה "לכלוכית" מאת רוסיני)
- באס לירי/basso cantate/basse noble (למשל תפקיד המלך פיליפ השני באופרה "דון קארלו" מאת ורדי)
בס הוא הקול הגברי הנמוך ביותר, התפקיד המוזיקלי הנמוך ביותר ביצירה מסוימת ו/או תפקידו של כלי נגינה אשר לו הטסיטורה הנמוכה ביותר במשפחת כלי-נגינה. המנעד הקולי הבסיסי של קול זה נע בין התווים: מי באוקטבה השנייה למי באוקטבה הרביעית E2-E4
- כלי הבס העיקריים: קונטרבס, טובה, בסון, בס חשמלי ("גיטרה בס") ועוד.
- זמרי בס בולטים:
- רפרטואר קלאסי: פיודור שאליאפין, סר ג'ון טומלינסון, סטיבן קונולי.
- רפרטואר פופולרי או מעורב: בארי ווייט, פול רובסון, לאונרד כהן.
- בזמר העברי: שמעון ישראלי,יוסי בנאי, אלי גורנשטיין, אברהם פררה, שמשון בר-נוי, אילקה (הלל) רווה,(עופר לוי).
- ברפרטואר הקלאסי מתחלקת קטגוריה זו (כשמדובר בקול האנושי) לתת-קטגוריות על פי סוג קול/תפקיד:
- באסו פרופונדו (למשל תפקיד זראסטרו באופרה חליל הקסם מאת מוצרט)
- באסו בּוּפוֹ/באס קומי (למשל תפקיד Don Magnifico באופרה "לכלוכית" מאת רוסיני)
- באס לירי/basso cantate/basse noble (למשל תפקיד המלך פיליפ השני באופרה "דון קארלו" מאת ורדי)
No comments:
Post a Comment